donderdag 9 december 2010

Workshop Flippen

Deze woensdag (8 december) waren Drevis en ik weer bij de BSF voor het vervolg op de workshop Sociale Media. Dit keer workshop Video en Filmen met de Flip Mino. Inmiddels heeft het de naam "workshop Flippen" gekregen.

De workshop werd verzorgd door de ervaren "flipster" Wilma van den Brink. Ze onderhoudt haar eigen website: http://www.jebibliotheek.nl/ en is te vinden op Twitter (@wbk500).

Na een korte introductie van ons zelf, kregen we een aantal voorbeelden hoe video toegepast wordt door bibliotheken: The Library Minute (Universiteitsbibliotheek van Arizona), Bibliotheek Langedijk: Nieuwe eReaders in de bibliotheek Langedijk. Video's zijn dus voor meerdere doelen te gebruiken. Denk aan:

Extern (klanten):
instructie (catalogus)
collectie (nieuwe boeken)
service (bijvoorbeeld workshop ereaders)
verslagen (games, activiteiten)

Intern (medewerkers/collega's):
kennis delen
onderzoek

Daarnaast vertelde Wilma dat je goed moet nadenken over de volgende zaken:

afbakening doel/doelgroep (wie/waar/wanneer)
goed verhaal (inleiding/kern/conclusie)
duur van de video (niet te lang, kort en krachtig)
veel afwisseling in beeld/teksten
inzoomen op gezichten (niet ver af filmen)

Uiteraard ging het nog over de rechten van de video's. Je kunt niet zomaar alles gebruiken voor je video. Denk aan toestemming van bezoekers die in de video voorkomen, maar ook aan de gebruikte muziek, foto's etc.

Na een korte introductie en een handzame handleiding mochten we zelf aan de slag in tweetallen met Windows Movie Maker en de Flip-camera. Na wat beelden in de sneeuw te hebben geschoten was het tijd om te monteren en afwerken. Foto's erbij, muziek eronder, knippen, plakken, schuiven. Uiteindelijk kreeg elk tweetal een mooi resultaat. Ik zal binnenkort mijn resultaat delen, nog even geduld.

Het was een erg leerzame ochtend en middag. Als bibliotheek kunnen we hier zeker wat mee. Niet alleen voor Team I&A is het goed, maar ook voor Team Jeugd zal dit een toevoeging zijn bij hun activiteiten. Als BNOF kunnen we activiteiten filmen, instructievideo's maken voor bijvoorbeeld de Aquabrowser, aanvragen van boeken, aankondigingen maken etc. Het leuke hiervan is ook dat we dit op de Narrowcasting schermen kunnen afdraaien. Als jullie zelf ideeĆ«n hebben over het gebruik van de Flip, laat het me weten!

Jeroen de Boer heeft overigens ook een blogpost "Flippen in de bieb" geschreven met een video van ons. Als je een vraag hebt, stel die gerust. Ik ben niet moeilijk te vinden.

Nog een leuke noot: Helaas kon ik zelf geen kaarten voor het concert van Janelle Monae kopen, maar kreeg tijdens de workshop te horen dat ze voor me gekocht zijn. Wat blijkt later op de dag. Janelle Monae heeft haar eigen Flip-camera in het kader van de "Do You Flip" campagne. Je kunt overigens ook je eigen gepersonaliseerde Flip kopen.


Het was naast een interessante dag ook een erg leuke dag. Ik wil dan ook iedereen bedanken die hier aan meedeed en vooral de organisatoren: Wilma van den Brink, Jeroen de Boer en Henk Jonker. Daarnaast kwam ik ook eindelijk @frankaslomp en @hinkewiersma in het echt tegen tijdens deze onofficiĆ«le tweetmeet.

4 opmerkingen:

  1. Het was inderdaad erg leuk gisteren. Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer toepassingen ik kan bedenken. Franka en ik gaan in de (hopelijk niet al te verre) toekomst zeker flippen in de bieb. Het is alleen te hopen dat we niet te veel technische belemmeringen tegenkomen. Jij ook veel succes met flippen bij BNOF!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuke workshop inderdaad, hoop geleerd in korte tijd. Handig ding dat 'blits cameraatje'! Leuk je te ontmoeten, flipze!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik word er verlegen van :-) Dank, Patrick! Ik ben benieuwd naar alle leuke filmpjes die er ongetwijfeld gaan komen uit Friesland!

    Groeten van Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zie nu pas dat jullie gereageerd hebben... Instelling stond verkeerd...

    Maar ook binnen BNOF (Noordoost Friesland) gaan we brainstormen wat we ermee kunnen doen.

    Afgelopen weekend heb ik nog een video geschoten van onze personeelsvereniging. Nu nog monteren, plakken, schuiven en knippen etc. ;)

    Groeten,
    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen